Ewolucja reżimu A. Łukaszenki 2020-2022: (neo)totalitaryzm (cz. 1)

Jeszcze do wyborów 2020 r. reżim polityczny na Białorusi miał specyficzny cechy, które różniły go od innych autokracji, również tych z przestrzeni postradzieckiej. Rządy A. Łukaszenki porównywano do totalitaryzmu, faszyzmu czy sułtanizmu.

W swojej książce definiowałem ten reżim jako neoautorytarny: Neoautorytarny reżim na Białorusi jest więc formą reżimu politycznego ukształtowanego w wyniku procesów historycznych i politycznych, charakteryzującą się specyficznym sposobem prowadzenia i realizacji polityki, opartą na mieszanych formach kontroli i sterowania społeczeństwem również za pośrednictwem instytucji i mechanizmów demokratycznych. Ponadto legitymizację i stabilność tego reżimu zapewnia nie tylko stosowanie metod administracyjno – represyjnych, rozszerzonej kontroli i manipulacji wyborami, ale również wystarczająco szerokie poparcie ze strony społeczeństwa, będące wynikiem prowadzonej polityki społecznej i gospodarczej”.

Tabela 1. Reżim białoruski (do 2020 roku) na tle niedemokratycznych reżimów politycznych

Cechy strukturalne i mechanizmy funkcjonowania reżimu politycznego Reżim totalitarny Reżim

autorytarny

Reżim

sułtanistyczny

Reżim białoruski

do roku 2020

Ideologia Dobrze opracowana, ma charakter wszechogarniający Ideologia nieopracowana, ale istnieje określona przestrzeń aksjologiczna, wyrażona mentalność Wysoki stopień manipulacji symbolami, ustanowienie lidera, brak opracowanej ideologii Istnieje i funkcjonuje ideologia państwowa, która jest oparta na pewnych elementach tożsamości społeczeństwa. Ideologia jest nakierowana na racjonalne wytłumaczenie  procesów politycznych zachodzących w państwie
Mobilizacja i polityzacja społeczeństwa Mobilizacja ekstensywna realizowana za pomocą tworzonych przez państwo organizacji masowych Mobilizacja ekstensywna i intensywna nie jest obecna (z wyjątkiem pojedynczych momentów w rozwoju systemu) Niski poziom mobilizacji, która ma charakter ceremonialny, charakteryzuje ją brak systematyczności i form organizacyjnych Mobilizacja zorganizowana i regularna, realizowana przy pomocy  tworzonych przez państwo organizacji
Poparcie społeczne

 

 

 

 

 

 

 

 

Poparcie dla reżimu ogólne i bezwarunkowe Generalnie ludność jest apolityczna, co daje reżimowi możliwość zapewnienia sobie potrzebnej bazy społecznej Baza społeczna reżimu politycznego jest bardzo wąska, a poparcie społeczne jest efektem wywołania poczucia „strachu” i stosowania mechanizmu „nagrody” oraz działalności grup paramilitarnych Przy ogólnej apolityczności ludności reżim potrafi zachować stabilną bazę społeczną i poparcie ze strony znacznej części społeczeństwa, zarówno dzięki mobilizacji i polityzacji, jak i w wyniku efektywnej polityki socjalno-gospodarczej
Kontrola państwowa Całkowita i totalna kontrola państwowa nad wszystkimi strefami aktywności życia społecznego Mocna kontrola polityczna przy społecznej i gospodarczej autonomii społeczeństwa Kontrola państwowa niestabilna, reżim nie jest w stanie kontrolować wszystkich stron życia politycznego i społecznego Rozszerzona i stabilna kontrola państwowa zarówno w politycznej, jak i w innych sferach życia społecznego. W razie konieczności państwo może poszerzać lub zawężać sferę autonomii politycznej
Pluralizm polityczny i opozycja Całkowity brak opozycji Opozycja funkcjonuje w granicach formalnych, dopuszczalnych przez reżim Reżim nie jest w stanie zdławić nastrojów protestu w społeczeństwie. Istnieje szeroki opór opozycyjny, w tym zbrojny Opozycja istnieje w granicach określonych przez reżim, nie jest jednak w stanie zorganizować szerokiego protestu lub sprzeciwu społecznego, częściowo  jest wykorzystywana  przez władzę do organizowania kontroli nad społeczeństwem
Przywództwo polityczne Totalitarnego przywódcy nie ograniczają żadne granice formalne Przywódca działa w słabo określonych, lecz wystarczająco stabilnych granicach formalnych Skrajnie spersonalizowane, nie ma racjonalnych lub legalnych mechanizmów jego powstrzymywania i kontroli, silne tradycje dynastyczne Duża rola przywódcy w życiu społeczeństwa (jego aktywność oparta jest na aparacie biurokratyczno- administracyjnym)
Polityka socjalno-gospodarcza Gospodarka planowa, redystrybucja dóbr przez państwo Gospodarka rynkowa i konkurencyjna (przy słabym systemie zaopatrzenia społecznego) Reżim egoistyczny gospodarczo, dąży  wyłącznie do zaspokojenia interesów materialnych grupy rządzącej i jej zwolenników Wykorzystanie mechanizmów gospodarki mieszanej, przy średnio stabilnych gwarancjach bezpieczeństwa socjalnego dla społeczeństwa

Źródło: opracowanie własne.

Przez ostatnich 15 lat reżim A. Łukaszenki balansował na granicy pomiędzy byciem mocnym i supermocnym. W zależności od sytuacji politycznej na Białorusi państwo zmniejszało lub zwiększało ograniczenia autonomii politycznej społeczeństwa oraz poziom kontroli i represji wobec niego.

Jedną z podstawowych cech rządów A. Łukaszenki było również aktywne wykorzystanie elementów demokracji fasadowej, która polegała na tolerowaniu przez reżim funkcjonowania rozmaitych organizacji opozycyjnych i pozarządowych oraz aprobowaniu ich aktywnego udziału w wyborach lokalnych i ogólnokrajowych (parlamentarnych i prezydenckich). Władza nie likwidowała więc istniejących autonomicznych społecznych sieci komunikacyjnych czy kulturowo-religijnych. W pewnej mierze były one wykorzystywane dla legitymizacji władzy A. Łukaszenki i zachowania lub mobilizacji w miarę stabilnego poparcia społecznego.

Państwo wybudowało także cały aparat instytucjonalny, który miał zapewnić wewnętrzną konsolidację i efektywność systemu politycznego oraz stałą gotowość do eliminacji zagrożeń wewnętrznych. W trakcie wyborów prezydenckich w 2006 r. i 2010 r. pojawiały się pewne ryzyka i wyzwania, ale nie doprowadzało to do destabilizacji i dezintegracji aparatu państwowego i jego instytucji.

Bez względu na wykorzystywanie pewnych skrajnych form kontroli, na szeroką skalę istniała wolność w sferze prywatnej. Jednostka zachowywała więc autonomię w życiu osobistym a jej interesy i dążenia (z wyjątkiem tych politycznych lub w jakiś sposób związanych z polityką), nie były przez państwo ograniczane. Życie prywatne człowieka nie było również podporządkowane celom i interesom państwa, tak jak miało to miejsce w ustroju totalitarnym. Neoautorytaryzm białoruski był więc w pewnym stopniu reżimem zmodernizowanym, otwartym na Zachód (zwłaszcza po wydarzeniach na Ukrainie w 2014 r.) i próbującym nawet spekulować na tradycjach i symbolach narodowych.

Sytuacja zmieniła się diametralnie w trakcie i po zakończeniu kampanii wyborczej w 2020 roku. Utrata legitymizacji i szerokiego wsparcia ze strony obywateli, a co za tym idzie aktywna demonstracja sprzeciwu, nie tylko osłabiły pozycję przywódcy autorytarnego, ale doprowadziły również do częściowej dekonsolidacji systemu politycznego.

W pewnym stopniu odbiło się to w okresie narastającego kryzysu na funkcjonowaniu aparatu biurokratycznego i innych instytucji państwowych. Faktycznie A. Łukaszenko stanął przed realnym zagrożeniem utraty władzy, jednak pewne okoliczności polityczne i geopolityczne (wsparcie ze strony Moskwy, zachowanie całości/integralności infrastruktury władzy, pacyfizm protestujących- brak przywództwa rewolucyjnego, lojalność struktur siłowych i większości biurokracji) uratowały reżim od upadku.

Ten kryzys polityczny całkowicie jednak zmienił charakter reżimu autorytarnego i ujawnił poważne luki w kontroli politycznej oraz ideologicznej a także funkcjonowaniu pionu administracyjnego. W rezultacie, przez 1,5 roku zrestrukturyzowano instytucję państwowe i społeczne, doprowadzając je do skrajnego upolitycznienia. Reżim ewoluował więc w stronę maksymalnie zmobilizowanego autorytaryzmu, który można zdefiniować również jako reżim (neo)totalitarny.

Autor: Paweł Usow

białoruski politolog i analityk. Doktor nauk politycznych. Obszar zainteresowań: reżimy autorytarne i ich transformacja, procesy polityczne i geopolityczne w przestrzeni postradzieckiej.

Zobacz wszystkie wpisy od Paweł Usow → Zobacz całą redakcję portalu →

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *