Zdjęcie wyróżniające: Elevatorist.com
Wydaje się, że pojawił się sposób, w jaki ukraińscy kierowcy mogą omijać blokadę polsko-ukraińskiej granicy. W końcu mijającego tygodnia ukraińskie przedsiębiorstwo kolejowe „Ukrzaliznycja” ogłosiło uruchomienie opcji przewożenia ciężarówek koleją. Pierwsze ciężarówki zostały już w ten sposób przetransportowane. Pojawia się więc nadzieja, że wkrótce niezwykle szkodliwa w czasach wojny blokada straci sens, granica zostanie odblokowana, a interesy polskich przewoźników będą się bronić w cywilizowany sposób.
Prezydent Bułgarii zawetował umowę z Ukrainą w sprawie dostaw transporterów opancerzonych.
Rumen Radew uzasadnił swoją decyzję faktem, że „posłowie nie zapoznali się dostatecznie ze szczegółowymi warunkami dostaw”.
Radew podkreśla, że nie uwzględniono ani zadań wojennych powierzonych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych, ani potrzeb Głównych Dyrekcji Policji Granicznej oraz Bezpieczeństwa Pożarowego i Bezpieczeństwa Publicznego.
Według niego sprzęt transportu opancerzonego, który ma zostać dostarczony Ukrainie, mógłby zostać wykorzystany specjalnie do ochrony granicy bułgarskiej i udzielenia pomocy ludności w przypadku katastrof i wypadków, w tym w trudno dostępnych obszarach.
Reagując na to Premier Bułgarii powiedział że jest pewien, że parlament przełamie weto prezydenta w sprawie transferu transporterów opancerzonych na Ukrainę.
Premier Węgier Viktor Orbán chce usunąć z dyskusji na szczycie UE kwestię negocjacji akcesyjnych z Ukrainą.
Nazwał propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą akcesji Ukrainy „bezpodstawną i słabo przygotowaną”.
Komisja Europejska jednak nie zgadza się z wypowiedziami Orbána.
„Nie uważamy, że nasza oferta jest nieracjonalna. Wręcz przeciwnie, uważamy, że Ukraina wykonała niesamowitą pracę. Ze swojej strony przedstawiliśmy zalecenia dotyczące rozpoczęcia negocjacji, teraz decyzja w sprawie naszych propozycji należy do krajów członkowskich”– powiedziała przedstawicielka Komisji Europejskiej Ana Pizonero.
Szef MSZ Węgier potwierdził, że Poroszenko był inicjatorem spotkania z Orbánem.
Peter Siyarto zauważył, że do spotkania powinno było dojść z inicjatywy Petra Poroszenki.
W piątek, 1 grudnia, poseł Rady Najwyższej i piąty prezydent Petro Poroszenko oświadczył, że straż graniczna nie wypuściła go z Ukrainy na spotkania międzynarodowe w USA i Polsce.
Z kolei w sobotę 2 grudnia SBU poinformowała, że Poroszenko zaplanował spotkanie z premierem Węgier Wiktorem Orbánem, a według wywiadu rosyjskie służby specjalne rzekomo planowały wykorzystać to spotkanie do przeprowadzenia ataku informacyjnego przeciwko Ukrainie.
Litwa wpłaciła 1 milion euro na „ukraiński” fundusz Banku Rozwoju Rady Europy.
Litewski minister finansów Gintare Skaiste powiedział, że wkład „pomoże w odbudowie i wzmocnieniu infrastruktury społecznej kraju”.
Blokada przejścia granicznego Ukrainy ze Słowacją została zawieszona.
Przejazd ciężarówek przez „Użhorod – Wyszne-Neemetske” odbywa się normalnie.
„Kontynuujemy współpracę z naszymi słowackimi kolegami, aby zapobiec dalszym protestom” – powiedział wiceminister infrastruktury Ukrainy Serhij Derkacz.
Łotwa, Litwa i Estonia ogłosiły démarche wobec Polski w związku z blokadą na granicy z Ukrainą.
Trzej ambasadorowie państw bałtyckich w Ministerstwie Infrastruktury ogłosili démarche w związku z blokadą granicy polsko-ukraińskiej. W dyplomacji démarche to apel jednego rządu do drugiego o zwrócenie uwagi na konkretny problem.
Rzeczniczka estońskiego MSZ Britta Kikas wyraziła nadzieję, że Polska, Ukraina i Komisja Europejska wspólnie znajdą rozwiązanie problemu „w najbliższej przyszłości” i że Estonia będzie w dalszym ciągu szukać rozwiązania z nowym polskim rządem.
W Parlamencie Europejskim proponuje się zniesienie prawa weta w decyzjach dotyczących rozszerzenia UE.
Wiceprzewodniczący Grupy Socjalistów i Demokratów w Parlamencie Europejskim Pedro Marques uważa, że nie można pozwolić, aby premier Węgier Viktor Orbán „szantażował” resztę członków UE, grożąc zablokowaniem negocjacji w sprawie członkostwa Ukrainy.
Marquez uważa, że UE powinna porzucić zasadę, że decyzje o rozszerzeniu muszą być podejmowane jednomyślnie.
Ostrzeżenie pojawiło się przed planowaną w czwartek wieczorem w Paryżu kolacją prezydenta Francji Emmanuela Macrona z premierem Węgier Viktorem Orbánem.
Pierwsza partia ciężarówek została wysłana z Ukrainy do Polski pociągiem – omijając blokadę.
W piątek wieczorem poinformowała o tym „Ukrzaliznycja”.
Powiadomiono, że obecnie można zamówić taki transport ciężarówek z Ukrainy do Polski za pośrednictwem oddziału „Ukrzaliznytsia”, a w odwrotnym kierunku – za pośrednictwem UZ Cargo Poland.
Ten istrument pomoże dostarczać transporty, omijając blokadę na granicy polsko-ukraińskiej.